4 Jak si vybrat parfém

parfums.cz  |  20. 2. 2012  |  Přidat komentář

Na trhu se každým rokem objevuje velké množství parfémových novinek. Vybrat si tu správnou vůni není tak lehké, jak se může zdát. Dáváme proto často přednost našim favoritům před odzkoušením nové, často zajímavější vůně. Podle jakých kritérií správný parfém vybírat se dočtete v tomto článku.

Parfém byste měli především vybírat podle sebe a svého uvážení. Rady prodavaček v parfumeriích často odpovídají jejich vlastnímu vkusu či snaze zbavit se nad-skladových zásob parfémů. Novou vůni tedy vybírejte pouze podle toho, jak voní právě vám a jak je příjemná i po rozvinutí dalších složek. Parfémy dokáží úspěšně měnit náladu jejich nositele a jeho okolí. Dalším kritériem pro výběr vůně by měla být také konkrétní situace, ve které se ji chystáte nosit. Jemnější vůně ocení ti, kteří se chystají do společnosti více lidí. Měli byste mít jistotu, že vaše vůně nebude obtěžovat okolí, případně se bude hodit k dané příležitosti. Těžší a kořeněné vůně se naopak velmi dobře vyjímají na obchodním jednání, kdy takto navoněná osoba působí dominantně a sebevědomě. Sladké parfémy se nejlépe rozvinou na schůzce s partnerem či partnerkou. Nasládlé voňavky navozují pocit sblížení až intimna. V některých případech mohou vůně dokonce působit jako afrodiziakum. Některé vůně vám mohou připomenout i zapomenuté okamžiky, protože existuje tzv. čichová paměť, kdy lidský mozek identifikuje situaci či emoce v souvislosti s určitou vonnou esencí.

Výběr vůně podle oblíbených barev

Říká se, že jaké barvy nosíte nejčastěji, takoví jste. Výběr parfému podle barvy oblečení je proto jedna z vhodných možností nákupu nové vůně. K bílé barvě Vašeho outfitu se bude dobře hodit čistá, svěží, nevinná vůně s tony citrusů, lilií, broskví, růží a jasmínu. Černou barvu pánského oblečení dobře doplní santalové dřevo a bergamot. Pokud nosí černou dámy, především pak černou barvu krásných šatů, doporučujeme zvolit vůně s tony hyacintu, gardénie, pepře, vanilky, pačuli a santalového dřeva. Někteří lidé mají v oblibě červenou barvu, která je sama o sobě plná energie, emocí a důvtipu. K takovým osobnostem ladí výrazné parfémy plné života – vhodnými složkami pak jsou orchidej, mahagon, rybíz, zázvor, mošus a cedrové dřevo. Zelená je barva přírody, rozkvětu. Vybírejte takové toaletní vody a parfémy, které obsahují květy. Např. květy pomerančovníku, jasmínu nebo lotosu. Velmi pěkně se k zeleným a hráškovým barvám hodí také esence s tóny fialek. Pro mladší generaci, upřednostňující barvy jako růžová, světle žlutá či světle fialová doporučujeme parfémové vody s vůní karamelu, lékořice a pivoňky. Modrá a korálová barva jsou synonymem moře a svěžesti. Parfémy, se kterými máte pocit, jako byste se právě ocitli pod otevřeným nebem u vody, obsahují většinou citron, jablko, konvalinku, jasmín nebo květy magnólie.

Stálice mezi parfémy

Pokud si přece jen mezi novinkami nevyberete tu správnou vůni odpovídající vaší představě, vyzkoušejte klasické směsi esencí oblíbené desítky let. Některé parfémy mají natolik úchvatné složení, že jejich oblíbenost přežila i světovou válku – např. Chanel No.5. Výraznou a nezaměnitelnou vůni tohoto parfému si v tehdejší době oblíbila také Marylin Monroe, která mu ráda udělala reklamu výměnou za parfém. A to mimo jiné výrokem „Spát chodím zahalena pouze do pár kapek Chanelu No 5“. Průzračná květinová vůně Christian Dior Jadore slaví sice pouhých 10 let, přesto jí ženy podlehly a zamilovaly se. Dle nositelek této stálice vůně umožnuje objevit nové dimenze jejich emocí. Velmi oblíbené jsou také parfomované vody značek Burberry, DKNY, Dolce & Gabbana Light Blue, Lanvin Eclat D'Arpege, Armani nebo Gucci. Pánové pak jistě znají legendární Hugo Boss No. 6, Dior Fahrenheit nebo svěží Lacoste Essential.

 

Kompozice parfému je tajemstvím každé vůně

Každá vůně je složená ze tří částí. Základu vůně, srdce a hlavy. Na první přičichnutí ucítíte hlavu vůně. Ta utváří první dojem, proto je na ni kladen velký důraz. Doba trvání hlavy se pohybuje okolo 15 minut, ale může to být také pouhých pár sekund v závislosti na značce parfému. Srdce (střední tóny) začínají naplno vynikat po odeznění hlavy. Voní několik hodin (2 - 3 hodiny). Základ (nízké tóny), jsou ty látky parfému, které prchají velmi pozvolna. Doba trvání bývá několik hodin (3 - 4 hodiny), avšak nejsou výjimkou parfémy působící desítky hodin.

Parfémy jsou dle výrobců označené, podle toho jaké procento vonných látek obsahují, na parfémy, parfémované vody a toaletní vody. Koncentrace je doplněna lihem v určitém poměru. Čím vyšší je obsah vonných látek tím déle vůně vydrží.

  • Parfém: 15 – 40 % kompozitních látek
  • Parfémovaná voda: 12 – 15 % vonných esencí (EDP)
  • Toaletní voda: 6 – 12 % vonných látek (EDT)
  • Kolínská voda: 1–3% směs vonných látek (Eau de cologne)

Parfém je velmi silný a vyrábí jej pouze několik známých značek. Obsahově bývá menší a cena je většinou vyšší. Intenzitu různých značek parfémů nelze navzájem porovnávat. Těžší kořeněná toaletní vůně jednoho výrobce může vydržet vonět déle než parfémovaná svěží či květinová voda jiné značky.
Voňavky většiny značek jsou pro snazší orientaci roztříděny do hlavních kategorií: květinová, orientální, chyprová, fougerová, citrusová, levandulová, mošusová. Jednotlivé kombinace pak mohou být například citrusovo – květinové vůně.
Volba správného parfému se také řídí ročním obdobím. Na zimu se hodí spíše hřejivé opojné esence, zatímco na letní období uvítáme lehčí a svěží tóny. Dopřejte si také potěšení z krásně tvarovaného falkonu parfému – hlavní důraz však dávejte vždy vůni samotné. Ať se rozhodnete pro jakoukoliv vůni, měla by vystihovat vaši osobnost a obsahovat složky, které nadchnou vaše smysly.

TIP: Napište do vyhledávací lišty na notino.cz vaši oblíbenou složku vůně - Např: citron, lilie nebo růže. Vyhledá se seznam všech parfemovaných a toaletních vod, které tuto složku obsahují. Pokud zadáte všechny složky současně, zobrazí se parfémy, které obsahují alespoň jednu složku. Nejvýše však ty, které obsahují všechny požadované složky.

Komentáře

V diskuzi je 4 příspěvků

Komentáře k příspěvku:
Ivana Junová  |  3. 12. 2016 11:39:38
Dobrý den, mám dotaz ohledně zabarvení parfému. Již léta používám od Thierry Mugler parfém Angel. Vždy barva byla slabě do modra či do fialova. Jelikož už mi parfém docházel, manžel mi ho objednal. Při rozbalení jsem se úplně lekla - má škaredou nazelenalou barvu. Můžete mi vysvětlit, jak je to možné? Rozhodně ho budu vracet. Děkuji za odpověd
odpovědět
Oriflame  |  3. 6. 2016 16:57:27
Oriflame CZ > http://www.oricosmetics.cz/ Oriflame CZ > http://www.orif24.cz/ Oriflame CZ > http://www.krasa365.cz/ Oriflame CZ > http://www.ori24.cz/ Oriflame CZ > http://www.vonavaprace.cz/ Oriflame CZ > http://www.kosmetikaslevy.cz/ Oriflame CZ > http://www.ori-cosmetics.cz/ Oriflame CZ > http://www.orislevy.cz/ Oriflame CZ > https://www.facebook.com/oriflamebeautyteam Oriflame CZ > https://www.facebook.com/beauty365cz Oriflame CZ > https://www.facebook.com/krasa365 Oriflame CZ > https://www.facebook.com/OriSlevy Oriflame CZ > http://cz.oriflame.com/business-opportunity/become-consultant?potentialSponsor=442530 Oriflame CZ > http://ori24.blogspot.cz/
odpovědět
Zuzka  |  18. 4. 2016 15:44:01
Tento parfém najdete také na http://www.cesky-parfem.cz/
odpovědět
Vašek  |  27. 3. 2016 21:14:49
DKNY be delicious je krásná vůně, která se nikdy neomrzí. Tady ji mají jako opravdový parfém s 20% voných esencí a za super cenu: http://www.ceskeparfemy-uniq.cz/uniq-parfemy/damske-parfemy-uniq/
odpovědět
Okomentujte článek
Jméno: Váš email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Jméno: Váš email (nebude zveřejněn):
Komentář:

Podobné příspěvky

BACK TO COOL: Jaký typ osobnosti jste vy?

BACK TO COOL: Jaký typ osobnosti jste vy?

V naší podzimní kampani jsme vám představili tři úspěšné ženy. Ve které z nich se nejvíce vidíte Vy sama? Zkuste si náš zábavný kvíz a podělte se s ...

Celý příspěvek

CALVIN KLEIN: Obsessed (SOUTĚŽ)

CALVIN KLEIN: Obsessed (SOUTĚŽ)

Iconic. Contemporary. Authentic. “I remember your touch, your skin, your scent. At the heart of OBSESSED is the memory of a past love, triggered by ...

Celý příspěvek