142 ROZHOVOR s parfumérem a majitelem niche značky Baruti a SOUTĚŽ o jeden z jeho niche parfémů!
Adrián | 28. 4. 2015 | Přidat komentář
Niche značka Baruti představuje nový, svěží pohled na moderní parfumérství - nekonvenční, minimalistický, kosmopolitní a stojící zcela mimo hlavní proud. Jsme rádi, že na notino.cz můžeme nabízet parfémy této skvostné artisánské značky. A velkou radost máme i z toho, že nám hlavní parfumér a majitel značky Baruti, Spyros Drosopoulos, poskytl exkluzivní rozhovor.
Zúčastněte se exkluzivního večera se Spyrosem Drosopoulosem!
Všechny, které tento rozhovor zaujal nebo je prostě zajímají niche parfémy jako takové, zveme na exkluzivní niche večer se Spyrosem Drosopoulosem. Udělejte si čas v úterý 19. května a přijďte ve 20:00 hodin do prodejny parfum.cz v OC Florentinum v Praze. Limitovaný počet osob bude mít možnost se osobně setkat s tímto parfumérem, poslechnout si představení jeho značky Baruti a především zeptat se na otázky spojené s niche parfémy a parfumérstvím opravdového profesionála ve svém oboru. Pokud máte zájem se této jedinečné akce zúčastnit, potvrďte prosím účast na této emailové adrese concierge@notino.cz. Pozor, počet míst je omezený.
Vyhrajte luxusní niche parfém značky Baruti!
Chcete vyzkoušet niche parfém na vlastní kůži? Potom se zapojte do naší soutěže a vyhrajte unikátní unisex niche parfém Baruti Berlin im Winter INDIGO RMX! Stačí nám do komentáře pod tento článek napsat, jaký parfém značky Baruti z naší nabídky vás nejvíce zaujal a proč a uvést i svůj email. Pravidla soutěže najdete na konci tohoto článku. A teď už samotný rozhovor…
Takže Spyrosi, kde to všechno začalo? Jaké jsou tvoje nejranější zážitky spojené s vůněmi a jak tě tyto zážitky ovlivnily?
Díky Adriane za poskytnutí této příležitosti. Myšlenka začít vytvářet parfémy ve mně rostla velmi pomalu. Ale myslím si, že s objevením „niche“ jsem se začal o profesi parfuméra více zajímat a postupně jsem získával potřebné detaily o technických aspektech tvoření parfémů. Všeobecně mám vrozenou zvědavost o svět okolo mě a analytické myšlení. Roli hrálo také to, že nejsem člověk, který dominantně vnímá zrakem, ale zvuk, vůně i dotyk jsou pro mě velmi tak důležité. Proto přikládám větší důležitost vjemům, které přicházejí k mým uším, nosu a chuťovým pohárkům, než vjemům, které jsou zrakové. I jako dítě jsem velmi pozorně vnímal, jak svět okolo voní (příjemné i nepříjemné vůně). Zajímá mě hudba, chodil jsem na degustace vín s výkladem, ochutnávky whiskey, kávy i čajů a také snad každého koření, které se používá v kulinářství. Pamatuji si, že jako dítě jsem se ptal své matky, jestli by mohla koupit citrusovou kolínskou vodu, která má dlouhou výdrž, protože se mi její vůně velmi líbila…
Z toho, co říkáš, to vypadá, že máš unikátní danosti, které ti pomohly stát se parfumérem. Ale být parfumérem vyžaduje i konkrétní znalosti a dovednosti. Mohl bys nám přiblížit, co všechno je potřeba k tomu, aby se nadšení a predispozice přetavily do profesionálního parfuméra a majitele niche značky?
Jednoduše řečeno, vyžaduje to praxi. Je to jako s každou jinou dovedností, ať už jde o hraní na hudební nástroj, nebo když začínáme s malováním, pletením či čímkoli jiným. Talent může člověka nasměrovat jistým směrem, ale teprve až díky praxi se stává skutečným mistrem. Není to tak, že si člověk poprvé sedne za klavír a zahraje Rachmaninova… Pamatuji si na výrok mého oblíbeného českého umělce Jana Saudka, který je zároveň jedním z mých nejoblíbenějších umělců vůbec. Řekl, že pokud chcete v čemkoli excelovat, musíte tomu dát všechno a hodit přes palubu spoustu nezpochybnitelně důležitých věcí. Pro mě osobně právě parfém spojil všechno dohromady. Vzděláním jsem vědec, ale mám i kreativní úlety, jako je třeba fotografování nebo bubnování. V tvorbě parfémů se intelektuální dimenze (poznání ingrediencí a jejich vlastností) střetla s kreativností v dokonalé harmonii. Protože jsem se nerozhodl jít „oficiální“ cestou, jak se stát parfumérem, když jsem si uvědomil, že parfumérství beru vážně, založení vlastní firmy pro mě bylo jedinou možností, jak se dostat k ingrediencím.
Můžeš nám tedy prosím představit tvoji značku Baruti? Na trh byla uvedena jen před pár měsíci. Jsem si však jistý, že cesta jejího uvedení do života byla mnohem delší…
No, s mícháním parfémů jsem začal v září 2009, takže ve skutečnosti je to raketový nástup, především, když si člověk uvědomí, že jsme se rozhodl nenásledovat „oficiální školu“. Právě teď bych ukončil studium parfumérství a pokud bych byl důvěryhodný pro nějakou konkrétní osobu v laboratoři, mohl bych teď vytvářet nějakou vůni pro tablety do myček nádobí. Tohle vůbec nebylo mou ambicí, takže jsem šel svou vlastní cestou. Značka momentálně čítá šest vůní (ale další jsou u mě ve stádiu rozpracování). Název značky znamená v překladu z Řečtiny „střelný prach“. Tento název jsem se rozhodl vybrat, protože to vystihuje mě a můj přístup a duši, které vkládám do parfémů. Pro parfémy Baruti je příznačné pohybovat se na hraně přístupnosti, kvality a také hraničí s excesivností. Tento přístup se mi líbí. Je to hledání mých vlastních limitů.
Na tuto otázku se tě už asi ptali mnohokrát, ale přesto – můžeš nám přiblížit tvůj postoj k používání přírodních a syntetických ingrediencí ve svých parfémech? Někteří lidé spojují používání vysokého podílu přírodních ingrediencí se světem niche parfémů. Můžeš nám do toho prosím vnést více světla?
Ano, tuto otázku dostávám poměrně často, ale rád na ni pokaždé odpovím. Myslím si, že používání syntetických, jinak řečeno člověkem vyrobených, ingrediencí v parfumérství je velmi často nepochopené. Pro mě osobně je rozlišování mezi těmito dvěma kategoriemi irelevantní. Já jednoduše nedokážu pracovat bez jednoho ani bez druhého. Navíc vůbec není pravda, že přírodní ingredience jsou drahé a syntetické levné. Některé přírodní ingredience jsou velmi velmi drahé, jako například extrakty z květů (ale například ylang-ylang i v té nejvyšší kvalitě je velmi cenově dostupný), santalové dřevo, ambergris, kosatcové máslo a samozřejmě dřevo oud. To je však asi tak všechno. Ve skutečnosti je většina přírodních ingrediencí naopak velmi velmi levná – například extrakty ze dřeva, pryskyřice, rostlin, koření, atd. Na druhou stranu jsou tu syntetické ingredience, které jsou velmi drahé. Například Civetone je dražší něž jasmín absolut nebo ulej z růže. A je mnoho dalších syntetických ingrediencí, jejichž cena může vyrazit dech. Ale je tu ještě další aspekt této tak oblíbené problematiky, který mě rozrušuje. Hodně lidí chce slyšet, že parfém, který si vybrali, obsahuje velmi drahé ingredience, aby si tak odvodili jeho hodnotu. Mám pro to pochopení, ale zároveň si myslím, že to nedává smysl. Kdybychom parfém přirovnali k malbě, neptali bychom se, jak drahé plátno nebo barvy byly k jeho tvorbě použity, abychom si odůvodnili nákup obrazu, je to tak? Takže co bychom se měli sami sebe zeptat je: Vyvolává tento parfém ve mně takovou odezvu, abych ho toužil mít? Jinak řečeno – dokázal tvůrce parfému sdělit něco mé duši? Samozřejmě, že používání lepších ingrediencí obvykle znamená i lepší parfém, ale stejně jako v kulinářství, to co je závazné, je konečná kompozice – ta vyjadřuje kvalitu šéfkuchaře, to, co je schopný vytvořit z ingrediencí.
Mnoho lidí se také ptá, jak vlastně takový parfém vzniká. Můžeš nám prosím popsat, jak se myšlenka stane konečným produktem – parfémem? Jak ho vytváříš, jak dlouho to trvá? Buď prosím konkrétní, co nejvíce to jde.
Tuto otázku dostávám často. Je to různé. U některých parfémů, jako jsou například Indigo nebo Melkmesie jsem měl jasnou představu, co chci vytvořit a začal jsem představováním si pocitů, které jsem chtěl zachytit. Tvorba těchto parfémů vyžaduje velké množství pokusů, protože pracuji s nějakým cílem, ke kterému se chci přiblížit co nejvíce. Ale jsou i parfémy, které vznikají skrze zvědavost vyzkoušet určité kombinace – například Chai nebo Voyance. Takové parfémy jsou většinou vytvořeny mnohem rychleji, protože buď to jednoduše všechno do sebe zapadne, nebo opustíte tuto myšlenku hned v jejím zárodku. Doposud nejobtížnější věc, se kterou jsem se musel vypořádat, byla rekonstrukce vůně foto realistických květin. Ale musím říct, že čím více rozumím tomu, jak funguje příroda, tím je to jednodušší.
Můžeš prosím představit každý ze svých parfémů?
Indigo je jednoduše řečeno parfém založený na ambře na letní nošení. Inspirace pro jeho vznik byla města Atény a Buenos Aires a taky malby Edwarda Hoppera. Líbí se mi myšlenka klidu uprostřed hektického šílenství a léto je velmi dobrým obdobím zažít tento kontrast.
Berlin im Winter je součástí něčeho, co já nazývám „seria remix“. Když vytvářím parfém, mnoho verzí je dobrých, ale nezachycují myšlenku, kterou chci interpretovat. S remixy jsem chtěl dát těmto dílům svůj vlastní život. Podobně, jako to některé hudební skupiny dělají se svými písněmi – okolo nějakého základu se vytvoří nová, úplně jiná verze. Tato verze vznikla v zimě a nosil jsem ji během své návštěvy Berlína – odtud ten název.
O Chai už jsem mluvil. Je založený na myšlence čajových receptů a tuto vůni miluji. To, čím je.
Melkmeisje je radostná vůně na skore léto. Pokud někdo zažil jízdu na kole v červnu Holandskem, když neprší, toto je vůně, kterou cítil. Ale také jsem do této vůně přidal trochu senzuality. Vždyť na jaře a v létě se v nás probouzejí hormony! :-)
Voyance je momentálně můj nejoblíbenější parfém a je to úplná výstřednost. Je to kreace, kterou můžu nosit během celého roku. Je v ní vůně čerstvého vzduchu smíchaná s vůní dýmu a tuberózy (a taktéž vůně kosatce). Když nosím tento parfém, cítím se sexy a zároveň chytrý. Ale je potřeba si na začátku zvyknout na neobyčejnou kombinaci tónů.
Rozhodl jsi se nabízet svoje vůně v koncentraci parfémový extrakt. Většina vůní v niche světě je nabízena v koncentraci parfemované vody. Prosím, vysvětli nám, proč jsi se takto rozhodl?
Hmm, v současné době vlastní většina lidí několik flakónů parfémů najednou, takže pravděpodobnost, že by někdo potřeboval další 100ml flakón je dost malá. Proto se mi myšlenka malého flakónu (30 ml) líbí. Také se mi líbí, když je vůně silná (vždyť i samotný název značky znamená v překladu „střelný prach“). A nabízením parfému v koncentraci parfémový extrakt dosáhnu obou věcí naráz. Jsou však i další, velmi praktické, důvody toho, že používám tento rozměr. Jedná se například o zasílání parfémů zákazníkům, ale tímto vás nechci dále zatěžovat.
Rozhodl jsi se vstoupit do světa niche vůní. Jaký je tvůj názor na budoucnost tohoto sektoru?
No, to je otázka. Je ale jasné, že jsme v přechodném období. Na trhu je více a více značek a nových parfémů, ale trh zároveň roste. Myslím si však, že všeobecně směřujeme k jevu, který je patrný v pop music nebo v jakékoli jiné disciplíně (knihy, filmový svět, atd.) – na trh přichází tolik nového, že člověk se v tom množství ztrácí a věci jednoduše přicházejí a odcházejí. Některé značky čas od času samy sebe „znovu definují“ a jejich osud je tu zůstat. Ale mnoho značek a parfumérů se z trhu jednoduše ztratí (tak jako například mnoho hudebních skupin a herců). Mojí touhou je tu samozřejmě zůstat. Také si myslím, že i rozdíl mezi niche a běžnými parfémy bude znovu definovaný. Myslím, že mnoho mainstreamových značek si začíná adoptovat niche přístup a naopak mnoho niche značek nabízí velmi mainstreamové parfémy. Podle mě posledním bojištěm bude rozlišení mezi nezávislou a korporátní značkou. Nezávislá značka je na trhu, protože se za tím skrývá vášeň k tomu, co dělá. Naopak korporátní značky jsou na trhu primárně kvůli ziskům. V závislosti na tom, o jakého klienta jde, se bude rozhodování řídit podle toho, či chce zákazník poukázat na svůj vkus nebo na velikost peněženky. Tak, jako tomu je na trhu s oblečením.
Pravidla soutěže o niche parfém Baruti
- Stačí odpovědět v diskuzi pod tímto článkem na následující otázku: Jaký parfém značky Baruti z naší nabídky vás nejvíce zaujal a proč?
- Do komentáře uveďte i svůj email (abychom vás mohli v případě výhry kontaktovat).
- Na konci soutěže vylosujeme výherce, který získá luxusní niche parfém Baruti Berlin im Winter INDIGO RMX. Jméno výherce zveřejníme v tomto článku.
- Soutěž probíhá od 28. 4. 2015 do 19. 5. 2015.
- Jméno výherce zveřejníme v tomto článku ve čtvrtek 21. 5. 2015.
Niche parfém Baruti Berlin im Winter INDIGO RMX vyhrává...
Vítězkou naší niche soutěže se stává Božena, která napsala svůj post 13. 5. 2015 v 8:08:52. Gratulujeme! Vy ostatní s námi hrajte dál, právě připravujeme další soutěž...